چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وجود ۱۲۷ گود در مناطق شهرداری مشهد | رفع خطر از ۶ گود حادثه خیز

  • کد خبر: ۳۹۰۳۲
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
وجود ۱۲۷ گود در مناطق شهرداری مشهد | رفع خطر از ۶ گود حادثه خیز
مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد گفت: تعداد کل گود‌های موجود در مناطق شهرداری در سال جاری ۱۲۷ مورد است که از این تعداد برای ۶ مورد رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده و این گود‌ها با خاک پر و رفع خطر شده است.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از معضلات ساخت وساز در شهر، به ویژه پروژه‌های ساختمانی، اداری یا تجاری که به هر دلیل تعطیل شده، گود‌های به جا مانده از این پروژه هاست. هرچند که براساس مقررات، پیمانکاران و سازندگان باید درباره ایمن سازی این گود‌ها اقدام کنند، اما با تعطیل و رها شدن پروژه به مرور زمان این گود‌ها تبدیل به نقاطی پرخطر، چه از نظر ایمنی و چه از نظر اجتماعی می‌شوند. ازاین رو شهرداری‌های مناطق مختلف این گود‌ها را شناسایی و اسامی آن‌ها را برای تعیین تکلیف شدن به کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام می‌کنند.

مشهد نیز به دلیل انبوه ساخت وسازها، از نظر وجود گودها، وضعیت مناسبی ندارد و در برخی نقاط شهر شاهد گود‌هایی عمیق هستیم که ماه‌ها و حتی سال‌ها رها شده اند و این گود‌ها اینک به محل تجمع معتادان، انباشت زباله‌ها و البته نقاطی پرخطر برای ایمنی اهالی آن محل تبدیل شده اند.

گود‌ها در انتظار تصمیم ماده ۱۰۰

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری هم در رابطه با تعداد کل گود‌های موجود در مناطق شهرداری در سال جاری اظهار کرد: تعداد کل گود‌های مناطق شهرداری ۱۲۷ مورد است که از این تعداد برای ۶ مورد رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده و این گود‌ها با خاک پر و رفع خطر شده، اما برای ۱۲۱ گود دیگر اقدامات مربوط به نظر کارشناسان در حال پیگیری است تا بتوانیم این تعداد دیگر را هم با رأی مقتضی تعیین تکلیف کنیم.

مسعود ایاز افزود: همچنین تعداد گود‌های مناطق شهرداری در سال گذشته ۱۵۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن رفع خطر شده است.
او با بیان اینکه گود‌های پرخطر ساختمانی یکی از معضلات شهری است که زمینه ساز خطر‌های جانی و مالی برای شهروندان است، تأکید کرد: به دلیل اهمیت موضوع، اداره کل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد از ابتدای سال گذشته با همکاری دستگاه قضایی، اقدامات جدی‌تری برای رفع خطر این گود‌ها انجام داده است.

شاخص گود‌های پرخطر

ایاز با بیان اینکه برای رفع خطر گود‌های پرخطر شهر اقداماتی جدی در دستور کار کمیسیون ماده ۱۰۰ است، اظهار کرد: به طور قطع برای گودی که به تشخیص کارشناسان پرخطر معرفی شود، تصمیمات مناسب گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع گود‌ها در شهر همیشه بوده‌است و تا زمانی که ساخت وساز وجود داشته باشد با معضل وجود گود‌های در دست ساخت یا گود‌های رهاشده روبه رو هستیم، تصریح کرد: به طور قطع برای هر پروژه ساختمانی که از شهرداری پروانه بگیرد، گود ایجاد می‌شود تا اقدامات بعدی ساختمانی در آن انجام شود، اما زمانی که یک گود وجود دارد و فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد، پس از گذشت مدتی از تعطیلی پروژه، گود مورد نظر تبدیل به گود پرخطر می‌شود و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی گود‌ها کار آسانی نخواهد بود، ادامه داد: موضوع پرخطر شدن یک گود به چند شاخص بستگی دارد که یکی از آن‌ها تعطیلی پروژه است. در مراحل بعد نظر کارشناسان و مهندس ناظر پروژه ملاک است که اعلام کنند ایمنی لازم برای گود مورد نظر رعایت شده است یا خیر.

تعیین تکلیف گود‌ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری

ایاز تأکید کرد: البته نظر کارشناسی پرخطر‌بودن یا نبودن یک گود توسط مهندس‌ناظر مربوط به پروژه‌ای است
که مهندس‌ناظر دارد، اما برای پروژه‌هایی که مهندس‌ناظر ندارند، موضوع پرخطر بودن یا نبودن آن گود توسط کارشناس رسمی دادگستری اعلام می‌شود و پس از اخذ استعلام‌ها اگر گود رفع خطر شود مشکلی وجود نخواهد داشت و در غیراین صورت، موضوع گود مربوط در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و برای آن پرونده تشکیل می‌شود تا در نهایت رأی این کمیسیون برای تعیین تکلیف شدن گود اعلام و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه گود‌های رها شده در همه نقاط شهر وجود دارد و ما نیز به واسطه مسئولیتمان در حال پیگیری این موضوع هستیم، ادامه داد: مناطقی که ساخت وساز در آن‌ها بیشتر باشد، گود بیشتری هم دارند، اما درعین حال مناطق یک، ۸، ۹ و ۱۱ شهرداری دارای بیشترین گود شناسایی شده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->