گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد
سرخط خبرها

وجود ۱۲۷ گود در مناطق شهرداری مشهد | رفع خطر از ۶ گود حادثه خیز

  • کد خبر: ۳۹۰۳۲
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
وجود ۱۲۷ گود در مناطق شهرداری مشهد | رفع خطر از ۶ گود حادثه خیز
مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد گفت: تعداد کل گود‌های موجود در مناطق شهرداری در سال جاری ۱۲۷ مورد است که از این تعداد برای ۶ مورد رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده و این گود‌ها با خاک پر و رفع خطر شده است.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از معضلات ساخت وساز در شهر، به ویژه پروژه‌های ساختمانی، اداری یا تجاری که به هر دلیل تعطیل شده، گود‌های به جا مانده از این پروژه هاست. هرچند که براساس مقررات، پیمانکاران و سازندگان باید درباره ایمن سازی این گود‌ها اقدام کنند، اما با تعطیل و رها شدن پروژه به مرور زمان این گود‌ها تبدیل به نقاطی پرخطر، چه از نظر ایمنی و چه از نظر اجتماعی می‌شوند. ازاین رو شهرداری‌های مناطق مختلف این گود‌ها را شناسایی و اسامی آن‌ها را برای تعیین تکلیف شدن به کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام می‌کنند.

مشهد نیز به دلیل انبوه ساخت وسازها، از نظر وجود گودها، وضعیت مناسبی ندارد و در برخی نقاط شهر شاهد گود‌هایی عمیق هستیم که ماه‌ها و حتی سال‌ها رها شده اند و این گود‌ها اینک به محل تجمع معتادان، انباشت زباله‌ها و البته نقاطی پرخطر برای ایمنی اهالی آن محل تبدیل شده اند.

گود‌ها در انتظار تصمیم ماده ۱۰۰

مدیرکل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری هم در رابطه با تعداد کل گود‌های موجود در مناطق شهرداری در سال جاری اظهار کرد: تعداد کل گود‌های مناطق شهرداری ۱۲۷ مورد است که از این تعداد برای ۶ مورد رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده و این گود‌ها با خاک پر و رفع خطر شده، اما برای ۱۲۱ گود دیگر اقدامات مربوط به نظر کارشناسان در حال پیگیری است تا بتوانیم این تعداد دیگر را هم با رأی مقتضی تعیین تکلیف کنیم.

مسعود ایاز افزود: همچنین تعداد گود‌های مناطق شهرداری در سال گذشته ۱۵۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن رفع خطر شده است.
او با بیان اینکه گود‌های پرخطر ساختمانی یکی از معضلات شهری است که زمینه ساز خطر‌های جانی و مالی برای شهروندان است، تأکید کرد: به دلیل اهمیت موضوع، اداره کل نظارت بر ساخت وساز‌ها و کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد از ابتدای سال گذشته با همکاری دستگاه قضایی، اقدامات جدی‌تری برای رفع خطر این گود‌ها انجام داده است.

شاخص گود‌های پرخطر

ایاز با بیان اینکه برای رفع خطر گود‌های پرخطر شهر اقداماتی جدی در دستور کار کمیسیون ماده ۱۰۰ است، اظهار کرد: به طور قطع برای گودی که به تشخیص کارشناسان پرخطر معرفی شود، تصمیمات مناسب گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع گود‌ها در شهر همیشه بوده‌است و تا زمانی که ساخت وساز وجود داشته باشد با معضل وجود گود‌های در دست ساخت یا گود‌های رهاشده روبه رو هستیم، تصریح کرد: به طور قطع برای هر پروژه ساختمانی که از شهرداری پروانه بگیرد، گود ایجاد می‌شود تا اقدامات بعدی ساختمانی در آن انجام شود، اما زمانی که یک گود وجود دارد و فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد، پس از گذشت مدتی از تعطیلی پروژه، گود مورد نظر تبدیل به گود پرخطر می‌شود و باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی گود‌ها کار آسانی نخواهد بود، ادامه داد: موضوع پرخطر شدن یک گود به چند شاخص بستگی دارد که یکی از آن‌ها تعطیلی پروژه است. در مراحل بعد نظر کارشناسان و مهندس ناظر پروژه ملاک است که اعلام کنند ایمنی لازم برای گود مورد نظر رعایت شده است یا خیر.

تعیین تکلیف گود‌ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری

ایاز تأکید کرد: البته نظر کارشناسی پرخطر‌بودن یا نبودن یک گود توسط مهندس‌ناظر مربوط به پروژه‌ای است
که مهندس‌ناظر دارد، اما برای پروژه‌هایی که مهندس‌ناظر ندارند، موضوع پرخطر بودن یا نبودن آن گود توسط کارشناس رسمی دادگستری اعلام می‌شود و پس از اخذ استعلام‌ها اگر گود رفع خطر شود مشکلی وجود نخواهد داشت و در غیراین صورت، موضوع گود مربوط در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و برای آن پرونده تشکیل می‌شود تا در نهایت رأی این کمیسیون برای تعیین تکلیف شدن گود اعلام و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه گود‌های رها شده در همه نقاط شهر وجود دارد و ما نیز به واسطه مسئولیتمان در حال پیگیری این موضوع هستیم، ادامه داد: مناطقی که ساخت وساز در آن‌ها بیشتر باشد، گود بیشتری هم دارند، اما درعین حال مناطق یک، ۸، ۹ و ۱۱ شهرداری دارای بیشترین گود شناسایی شده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->